Historia (studia II stopnia)

Studia magisterskie
Zarejestruj się w systemie IRKPoznaj harmonogram studiów

Jakie kompetencje zyskasz?

Klasyczne bezpłatne – dzienne studia historyczne to zdobycie zawodu połączone z realizacją pasji, jaką jest poznanie dziejów Polski i świata, historii kultury, dziejów człowieka od czasów najdawniejszych po współczesne. Proces nauczania przebiega w zupełnie innej formie niż w ramach edukacji szkolnej, a jego celem jest nie tylko poszerzenie wiedzy o przeszłości, ale też przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań i analizy faktów oraz wydarzeń historycznych. Historia w Opolu to 70 lat doświadczeń, profesjonalna kadra profesorska oraz gwarancja intelektualnej przygody, bo warto studiować to, co nas interesuje, a nie to, czego oczekują od nas inni.

Co można robić po studiach?

Absolwent otrzymuje wykształcenie humanistyczne w dziedzinie historii. Uzyskuje wszechstronną wiedzę o procesach historycznych i rozwoju cywilizacji europejskiej. Ponadto posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 ESOKJ, co na dzisiejszym rynku pracy jest niezwykle ważną umiejętnością. Po ukończeniu kierunku historia, a w szczególności specjalności nauczycielskiej typowym miejscem zatrudnienia absolwenta jest szkolnictwo stopnia podstawowego (szkoła podstawowa). Ponadto można pracować w archiwach państwowych, samorządowych oraz zakładowych. Historyk znajdzie też zatrudnienie w placówkach muzealnych, jak i kulturalno-oświatowych. Można także pracować w administracji lokalnej oraz państwowej (w zależności od ukończonej specjalności). Absolwent studiów historycznych jest także cenionym pracownikiem w branży turystycznej oraz mediach lokalnych i ogólnopaństwowych.

.

Praca naukowa

Studenci mają możliwość bliższego poznania warsztatu badawczego swych wykładowców, a jest on bardzo zróżnicowany. Pracownicy naukowi naszego Instytutu, choć stosunkowo nieliczni, to mogą się wykazać rozległym i wysoko cenionym w środowisku dorobkiem badawczym (książki, artykuły, wystąpienia na konferencjach międzynarodowych). Zajmują się analizą historii od pradziejów po czasy współczesne; począwszy od badań archeologicznych i dotyczących świata antycznego poprzez dzieje ziem polskich i Europy w średniowieczu, epoce nowożytnej, XIX i XX wiek do pierwszych dekad XXI wieku. Wyraźne, osobne obszary badań naukowych realizowanych w Instytucie Historii obejmują dzieje Śląska, dziedzictwo kulturowe Europy środkowej i środkowo-wschodniej, historię Kościoła, dzieje wojskowości polskiej i powszechnej, biografistykę, a także archiwistykę oraz dydaktykę i popularyzację historii. Tak szerokie spektrum pozwala studentom poznać warsztat tego obszaru przeszłości, który ich najbardziej interesuje. We współpracy z naukowcami uczestniczą w poszukiwaniu śladów przeszłości, np. w wykopaliskach archeologicznych, penetracji archiwów i bibliotek, ustalaniu śladów miejsc pamięci w przestrzeni publicznej, a także docieraniu do publikowanych i niepublikowanych relacji lub wspomnień. Pod okiem kadry naukowej studenci przygotowują artykuły, rozdziały prac zbiorowych, wystąpienia na konferencje naukowe, prezentacje i pokazy. Wszystko po to, by studenci nie tylko byli biernymi odbiorcami efektów realizowanych w Instytucie badań, ale by je współtworzyli, zyskując dzięki temu istotne kompetencje. Temu ostatniemu służą starannie dobierane, zindywidualizowane praktyki studenckie.

 

Zajęcia terenowe

Dzieląc się wynikami tych badań, pracownicy Instytutu kształcą i wychowują studentów
w zakresie historii nie tylko w trakcie klasycznych zajęć dydaktycznych, ale też w trakcie wyjazdów studyjnych. Realizowane są one na kilku płaszczyznach. Pierwszy profil wyjazdy dydaktyczne, w trakcie których studenci zapoznają się z ważnymi w dziejach Polski i regionu miejscami pamięci. Cykliczny charakter mają wyjazdu do KL Auschwitz, jak też objazdy po Śląsku (polskim i czeskim), Morawach (Czechy) i Saksonii (Niemcy). Dzięki temu nie tylko pogłębiają swoją wiedzę o przeszłości, często tragicznej, środkowej Europy, ale też zyskują praktyczne doświadczenie w zakresie upamiętniania ważnych miejsc, osób itp. Nie tylko w zakresie dziejów spisanych słowem, ale też zachowanych w formie zabytków kultury materialnej. Wiedzę o tych ostatnich i sposobach ich pozyskiwania studenci pogłębiają w trakcie prac archeologicznych prowadzonych tak na terenie Śląska (Byczyna, Ryczyna, Opole), jak też poza granicami Polski (w Orłówce na Ukrainie, Starej Rusi i Wielkim Nowogrodzie w Federacji Rosyjskiej oraz na Sycylii we Włoszech). Wyjazdy realizowane w ramach profilu archiwalnego pozwalają studentom zapoznać się z zasobami archiwów ważnych w badaniach nad dziejami Śląska (Wrocław, Kamieniec Ząbkowicki) i w Czechach (Opawa, Ołomuniec). Ale nie tylko, gdyż studenci historii maja możliwość udziału w kwerendach archiwalno-bibliotecznych na Ukrainie (Kijów, Odessa, Czerkasy) i w Rosji (St. Petersburg). Efektem tych badań są publikacje naukowe i naukowo-popularne, a także organizacja wystaw (np. w Odessie poświęconej diasporze polskiej w tym mieście na przestrzeni dwóch wieków i dziejom konsulatu polskiego, jak też zinwentaryzowanie cennego części zasobów archiwum petersburskiego Muzeum Artylerii).

Warto studiować Historię

Co mówią o nas studenci?

Prezentacja prof. Anny Pobóg-Lenartowicz

Przykładowe przedmioty

Badania naukowe: źródłoznawstwo

Na źródłoznawstwie uczymy studentów II stopnia  o wybranych zagadnieniach źródłowych związanych z historią Polski oraz powszechną. Studenci pracują  z różnego rodzaju źródłami narracyjnymi, epistolarnymi, normatywnymi, hagiograficznymi oraz szeregiem źródeł ikonograficznych. 

Badania naukowe: upowszechnianie wyników badań

Naszym zadaniem jako wykładowców w ramach tego przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy oraz umiejętności studentów w zakresie sposobów prowadzenia badań naukowych i metod weryfikacji hipotez i założeń badawczych, a potem również  upowszechniania wyników ich studiów, szczególnie z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy techniki. 

Historia cywilizacji

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów II cyklu na temat szczegółowych i wybranych zagadnień związanych z historią cywilizacji, z którymi ogólnie zapoznali się na pierwszym stopniu studiów. Jest to pełna analiza badanego zagadnienia, rozpoczynająca się od okresu antycznego poprowadzona aż do rewolucji przemysłowej. 

Elementy statystyki i demografii historycznej

Historykowi i szerzej – humaniście często obce są umiejętności z zakresu nauk ścisłych. Nie znaczy to, że nie powinien on znać podstawowych metod z zakresu matematyki i statystyki. Ich wykorzystanie jest warunkiem opracowania materiału np. z zakresu demografii. W ramach przedmiotu omawiane są m.in. podstawowe zjawiska składające się na ruch naturalny ludności (ślub, urodzenia, zgony), analizowane są przyczyny migracji i demograficzne skutki wojen. Zajęcia stanowią też okazję do weryfikacji utartych stereotypów związanych z demografią historyczną, jak np. przekonania, że „kiedyś ludzie żyli dłużej”.

Historia wybranych państw i regionów

Niniejszy przedmiot służy do tego, aby zapoznać studentów historii ze szczegółowymi dziejami nacji Normandów zwanych również Normanami, których działania militarne i podboje ukształtowały dzieje Francji, Niemiec, Anglii, Walii, Szkocji, Irlandii i wreszcie Italii oraz państw krzyżowych w Ziemi Świętej. Na zajęciach zajmujemy się również historią Europy południowej i wschodniej, z naciskiem na baseny Morza Czarnego i Śródziemnego, w tym dzieje Bizancjum oraz Turków. 

Historia w przestrzeni publicznej

 Celem zajęć jest ukazanie zadań jakie stawia przez historykami tzw. historia w przestrzeni publicznej (public history). Słuchacze uzbrojeni w wiedzę historyczną dotyczącą np. ważnych wydarzeń z dziejów lokalnych, wykorzystując tradycyjne miejsca związane z popularyzacją historii (muzea, biblioteki, archiwa, miejsca pamięci) zapoznają się ze sposobami docierania do zainteresowanych historią odbiorców. W trakcie zajęć zapoznają się także z różnymi formami upowszechniania historii (m.in. magazyny historyczne, grupy rekonstrukcyjne, historia w mediach).

Translatorium z języka nowożytnego

Głównym zadaniem tego przedmiotu jest zapoznanie i praca studentów historii ze źródłami historycznymi w języku angielskim lub niemieckim. Uczymy studentów zastosowania profesjonalnej terminologii w języku nowożytnym, właściwej dla nauk historycznych oraz pokrewnych. 

Wybrane zagadnienia z wiedzy społecznej i politycznej

Przedmiot ma za zadanie przedstawienie w sposób syntetyczny najważniejszych zagadnień w dziejach Europy i Polski. Istotnym elementem są tutaj rozważania dotyczące systemów władzy w różnych państwach na Starym Kontynencie – począwszy od tych skupionych wokół osoby monarchy, a skończywszy na skomplikowanych systemach klientalnych w poszczególnych państwach. Nieodzowny w rozważaniach dotyczących zagadnień politycznych będzie również rozwój nowoczesnej dyplomacji, a problematykę te można najlepiej przeanalizować na przykładzie działań polityków francuskich skupionych wokół Ludwika XIV oraz angielskich realizujących politykę równowagi sił europejskich. Ważnym elementem życia społecznego są także kwestie religijne, które również znajdą miejsce w tematyce zajęć.